کودکان از آنچه قبلاً تصور می شد نقش مهم تری در گسترشCOVID-19 ، در اجتماع دارند

20 اوت 2020- در جامع ترین مطالعه بر روی کودکان مبتلا بهCOVID-19 ، محققان بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH) و بیمارستان عمومی کودکان ماساچوست(MGHfC) ، اطلاعات مهمی را گردآوری کردند که نشان می دهد کودکان نقش بیشتری در گسترش COVID-19 در اجتماع، نسبت به آنچه قبلا تصور می شد، دارند.

در این مطالعه بر روی 192 کودک در سنین صفر تا 22 ماهگی، جواب آزمایش 49 کودک برای SARS-CoV-2  مثبت اعلام شد، و 18 کودک دیگر نیز به بیماریهای مرتبط با COVID-19 مبتلا بودند. به نظر می رسد بار ویروسی در مجاری هوایی كودكان آلوده به این ویروس نسبت به بزرگسالان بستری در بخش مراقبت های ویژه به دلیل ابتلا به عوارض شدیدCOVID-19 ، بالاتر است.

دکتر Lael Yonker ، نویسنده اصلی و مدیر این مطالعه، از مرکز فیبروز کیستیک در بیمارستان عمومی ماساچوست، گفت: ما از بار ویروسی بالا که در کودکان در هر سنی مشاهده کردیم، به ویژه در دو روز اول عفونت، شگفت زده شدیم.

این مقاله با عنوان " SARS-CoV-2در کودکان: تظاهرات كلینیكی، عفونت زایی و پاسخ های ایمنی" ، در مجله ی Pediatrics، منتشر شده است.

دکتر Yonker، افزود: من انتظار نداشتم که بار ویروسی در کودکان تا این حد بالا باشد. شما به یک بیمارستان فکر می کنید، و همه اقدامات احتیاطی برای درمان بزرگسال به شدت بیمار را انجام می دهید، اما بار ویروسی بیماران بزرگسال بستری به طور قابل توجهی پایین تر از یک کودک بظاهر سالم اما آلوده بهSARS-CoV-2 ، است.

قابلیت انتقال یا خطر سرایت با بار ویروسی بالا، افزایش می یابد. بدتر این که، حتی هنگامی که کودکان علائم معمولی COVID-19 مانند تب، آبریزش بینی و سرفه را نشان می دهند، اغلب با بیماری های رایج دوران کودکی از جمله آنفولانزا و سرماخوردگی همپوشانی دارند.

دکتر Yonker، گفت: این همپوشانی، تشخیص دقیق COVID-19 را مشکل می کند.

در کنار بار ویروسی، محققان بیان گیرنده ی ویروسی و پاسخ آنتی بادی را در کودکان سالم، کودکان مبتلا به عفونت حاد SARS-CoV-2 و تعداد کمی از کودکان مبتلا به سندرم التهابی مولتی سیستم کودکی (MIS-C) ، بررسی کردند.

یافته های مربوط به سواب بینی و گلو و نمونه های خونی جمع آوری شده از کودکان مبتلا به  COVID-19 در بیمارستان عمومی ماساچوست، پیامهایی را برای بازگشایی مدارس، مهد کودک ها و سایر مناطق با تراکم بالای کودکان و تعامل نزدیک با معلمان و کارمندان دارد.

دکتر Alessio Fasano ، مدیر مرکز تحقیقات ایمونولوژی و بیولوژی مخاطی در MGH و نویسنده ارشد این مقاله، می گوید: کودکان از این عفونت مصون نیستند و علائم آنها با قرار گرفتن در معرض این ویروس و ابتلا به این عفونت همبستگی ندارد.

وی ادامه داد: در طول بیماری همه گیر کووید-19، ما به طور عمده افراد علامت دار را بررسی کرده ایم، بنابراین به این نتیجه نادرست رسیده ایم که اکثریت قریب به اتفاق افراد آلوده بزرگسال هستند. با این وجود، نتایج ما نشان می دهد که بچه ها در برابر این ویروس محافظت نمی شوند و نباید کودکان را به عنوان گسترش دهندگان بالقوه ی این ویروس از قلم بیاندازیم.

محققان خاطرنشان كردند: گرچه كودكان مبتلا به COVID-19 به اندازه ی بزرگسالان به نوع شدید این بیماری مبتلا نمی شوند، اما چنانچه به مدرسه بروند، به عنوان حاملان بدون علامت یا ناقلینی كه علائم معدودی دارند، به احتمال زیاد بیمار نمی شوند، اما می توانند عفونت را گسترش داده و ویروس را به خانه های خود ببرند.

این نگرانی ویژه ای برای خانواده هایی با وضعیت اقتصادی و اجتماعی معینی است که بصورت خانواده های چند نسلی با افراد مسن آسیب پذیر در یک خانه زندگی می کنند. در این مطالعه، 51 درصد از کودکان مبتلا به عفونت حاد SARS-CoV-2 جزو جوامع کم درآمد و تنها 2 درصد از این کودکان از جوامع پردرآمد بودند.

محققان در این مطالعه، این فرضیه را به چالش کشیدند که می گوید: به دلیل اینکه کودکان تعداد کمتری از گیرنده های ایمنی برای SARS-CoV2 دارند، کمتر در معرض آلودگی یا بیماری جدی قرار می گیرند".

داده های این گروه نشان می دهد که اگرچه کودکان خردسال نسبت به کودکان بزرگتر و بزرگسالان تعداد کمتری از این گیرنده های ویروسی را دارند، اما این با کاهش بار ویروسی ارتباطی ندارد.

به گفته ی نویسندگان، این یافته نشان می دهد که کودکان می توانند بار ویروسی بالایی داشته باشند، به این معنی که صرفنظر از مستعد بودن آنها برای ابتلا به عفونت کووید-19، انتقال ویروس توسط آنها بسیار بیشتر است.

محققان همچنین پاسخ ایمنی در MIS-C ، یک عفونت چند ارگانی سیستمیک را که ممکن است در کودکان مبتلا به COVID-19 چند هفته پس از عفونت ایجاد شود، بررسی کردند. عوارض ناشی از پاسخ ایمنی شتاب یافته در MIS-C می تواند شامل مشکلات شدید قلبی، شوک و نارسایی حاد قلبی باشد.

دکتر Fasano، که همچنین استاد کودکان در دانشکده پزشکی هاروارد (HMS) است، گفت: "این یک عارضه شدید در نتیجه ی پاسخ ایمنی به عفونت COVID-19 است و تعداد این بیماران رو به رشد است."

او افزود: مانند بزرگسالانی با این عوارض سیستمیک بسیار جدی، به نظر می رسد قلب ارگان مورد علاقه  و هدف پاسخ ایمنی پس از COVID-19 است.

به گفته ی محققان، درک پاسخ های ایمنی MIS-C و پاسخ های ایمنی پس از عفونت در کودکان مبتلا به COVID-19 ، برای تدوین مراحل بعدی راهکارهای درمانی و پیشگیری بسیار مهم است. دکتر Yonker ، خاطر نشان کرد: بینش اولیه در مورد عملکرد سیستم ایمنی در MIS-C ، باید هنگام تدوین استراتژی های تولید واکسن در نظر گرفته شود.

به عنوان متخصصان اطفال در بیمارستان عمومی و بیمارستان کودکان ماساچوست، دکتر Yonker و Fasano دائماً در حال طرح سوالاتی از والدین در مورد بازگشت ایمن فرزندانشان به مدرسه و مهد کودک هستند. آنها موافق هستند که مهمترین سؤال این است که مدارس چه گامهایی را برای "ایمن نگه داشتن کودکان، معلمان و پرسنل" اجرا خواهند کرد.

توصیه های حاصل از مطالعه ی آنها، شامل عدم اتکا به دمای بدن یا نظارت بر علائم برای شناسایی عفونت SARS-CoV-2 در محیط مدرسه است.

محققان بر اقدامات كنترل عفونت، از جمله فاصله گذاری اجتماعی، استفاده جهانی از ماسک، پروتكل های شستشوی مؤثر دست و تركیب یادگیری از راه دور و حضوری تأكید می كنند.

آنها غربالگری معمول و مداوم همه دانش آموزان را برای ابتلا به عفونت SARS-CoV-2 با گزارش به موقع نتایج، بخشی ضروری از یک سیاست بازگشت ایمن به مدرسه می دانند.

این مطالعه، حقایقی بسیار ضروری را به سیاستگذاران ارائه داد تا بهترین تصمیم گیری را برای مدارس، مراکز مراقبت های روزانه و سایر موسسات، اتخاذ کنند.

دکتر Fasano گفت: بچه ها منبع احتمالی انتشار این ویروس هستند، و این باید در مراحل برنامه ریزی برای بازگشایی مدارس مورد توجه قرار گیرد. ما نگران هستیم که بازگشت سریع به مدرسه و بدون برنامه ریزی مناسب، منجر به افزایش موارد ابتلا به عفونت COVID-19 شود.

 نویسندگان نتیجه گیری کردند: "اگر مدارس بدون احتیاط های لازم به طور کامل بازگشایی شوند، احتمالاً کودکان نقش بیشتری در گسترش این بیماری بازی خواهند کرد."

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200820/Scientists-provide-data-showing-childrens-play-a-vital-role-in-spreading-COVID-19.aspx